MKB Advies

Als kind uit een MKB-ondernemersfamilie heb ik op jonge leeftijd kennis gemaakt met de uitdagingen van ondernemers. Het voortdurend leven met de vraag hoe je met beperkt budget klanten kunt binnen halen, helpen en behouden door echt klantwaarde te leveren. Dit is een tweede natuur geworden. Dat maakt dat ik me goed kan inleven in de vraagstelling van MKB-ers.

Door mijn grote marketingkennis en kunde, gecombineerd met een aanzienlijke mate van poten-in-de-klei ervaring help ik ondernemers heel praktisch om hun doelen te halen. Geen theoretische verhalen van 20 pagina’s, maar praktische oplossingen. Afhankelijk van de vraag zorg ik dat ik de juiste gereedschappen (modellen) gebruik om tot de juiste tips te komen. Direct bruikbare tips die altijd moeten leiden tot meetbare verbetering van resultaten.

Een paar voorbeelden:

  • Tijdens een netwerkborrel vertelde een ondernemer over zijn online wensen. Hij wilde graag van zijn site een webwinkel maken. Zijn medewerker was al een eind op weg, maar de ondernemer wilde graag een second opinion. Ik heb de site geanalyseerd op 15 belangrijke punten en heb een advies gegeven om op 6 punten de site aan te passen. Praktisch en direct toepasbaar, met onderbouwing waarom de conversie van de site hiermee beter wordt.
  • Een startend ondernemer vroeg mij om mee te denken met de ontwikkeling van zijn route naar het up-and-running krijgen van zijn bedrijf. In een tweetal gesprekken van 2 uur zijn we door het plan heen gegaan. In een iteratief proces is zijn plan van 60% gereed naar 100% gereed doorontwikkeld. Twijfelpunten zijn omgezet in kansen. Uitgangspunten zijn bevestigd of heroverwogen. Omdat klanten soms net wat anders willen dan dat een ondernemer denkt. Binnen een paar weken na de gesprekken was hij aan de slag. En nog steeds belt de ondernemer me regelmatig voor ruggenspraak en sparren.
  • Een pedicure krijgt niet genoeg klanten en is daarom naar een bijeenkomst van de KvK geweest. Daar kreeg zij de tip om vooral via Facebook, Twitter en online op zoek te gaan naar nieuwe klanten. In de praktijk bleek dat dit voor haar niet werkt. Voor deze pedicure heb ik een bij een kleine MKB-er passende strategie ontwikkeld op basis van het genereren van ambassadeurs. Anderhalf jaar later is de praktijk zo goed als vol. Tegen hele kleine investeringen, maar wel met het gewenste resultaat.
  • Een onderneemster die al 25 jaar in haar vak  zit, wil graag eens vanuit een frisse blik naar haar bedrijf kijken. In een coachingstraject van meer dan een jaar, hervindt zij de energie om weer aan haar bedrijf te gaan werken, in plaats van alleen in haar bedrijf. De weg omhoog is weer gevonden, zowel qua resultaten als qua werkplezier.