Inspiratie!

Als marketeer volg ik de hele dag ontwikkelingen rondom dit prachtige vak. Vanuit de gedachte dat er maar één zekerheid is: verandering. Mijn overtuiging is dat je als organisatie je maar beter heel bewust kunt zijn van de veranderingen die op je af komen, als je in die toekomst een rol van betekenis wilt blijven spelen. ik wil – als bevlogen professional – niet anders dan voortdurend op de hoogte zijn van dit soort ontwikkelingen. Op deze pagina deel ik graag interessante artikelen over digitale en andere (ver)nieuwe(nde) ontwikkelingen die ik ben tegengekomen in mijn voortdurende zoektocht naar kennis en kunde over marketing, productmanagement, digitalisering en aanpalende werkgebieden.

  • Op MarCom14 gaf Raimo van der Klein een zeer inspirerende presentatie over The Internet of Things. Met name zijn fasering in perioden van 8 jaar is interessant om eens uitgebreid bij stil te staan! De komende acht jaar gaan bedrijven zich richten op het ontwikkelen van fysieke verschijningsvormen (en wearables) van hun digitale tools… Doe je mee? Of is er straks een partij die het voor je heeft gedaan en je daardoor uit de markt drukt?
  • Ook leuk om te zien in het kader van toekomstdenken: de visie op de langere termijn van Adjiedj Bakas op de ontwikkelingen in de zorg. Een van de trendwatchers die ons helpt beeld te vormen van wat er op ons af komt en ons regelmatig voorziet van prachtige inzichten.

  • Wat voor mij echt een toekomstgerichte game-changer wordt? De oplossing voor de energie-problematiek! Ik ben persoonlijk zeer positief over deze oplossing… Filmpje…

De klant blijft de belangrijkste component in het complexe werkveld van de marketeer. Je kunt gebruik maken van segmenten, persona’s of via klantanalyse zelfs van een 1-op-1 ingestoken aanpak.

  • Hoe werkt het brein van de klant nu eigenlijk? Dat blijft de grote vraag. Zowel wetenschappelijk als qua beïnvloedingsmogelijkheden. Dit leuke filmpje geeft inzicht in 2 systemen.
  • Leestip! Dit leerzame artikel over aandachtspunten bij het opstellen van persona’s.
  • Interactie met de klant? Sociale media beheersen de marketingliteratuur al jaren. Hier een mooi overzicht van de diverse vormen van sociale media.
  • En hoeveel gebruikers zijn er nu werkelijk? Zie hier de Gebruikscijfers Sociale media 2013.
  • En hoe laat post je nu eigenlijk wat op welke sociale media? (let op: niet 100% vertaalbaar naar Nederland, want gegevens uit de USA. Wel belangrijk ter beeldvorming!)

BjRuVm6CMAIvZf4

  • Een veelgebruikt marketingmechanisme is het aanhaken op events. Voor Twitter is daar nu een heel handige tool voor. Kijk maar
  • Trends en ontwikkelingen gaan snel. Hoe houdt je die bij? Bijvoorbeeld door het lezen van het trenddoc 2014, opgesteld door Ment Kuiper van Lectric. Een handig en doordacht overzicht van de meest actuele ontwikkelingen in ons vakgebied.
  • Geen introductie nodig: Google Glass…. zie de video. Toekomst!

  • Ben je al aan het nadenken over ‘nieuwe’ financieringsmethodieken? Zoals crowdfunding? Kijk dan eens op de site van Douw & Koren. Persoonlijk ben ik gecharmeerd van de wijze waarop mijn oude club De Amersfoortse Verzekeringen crowdfunding inzet om hun positionering als ‘Voor ondernemers..’ in te vullen. Kijk gerust eens op ‘doorgaan.nl’.
  • En als je dan toch je verdiept in crowdfunding. Het kan hard gaan…. Kijk hier eens… Overigens is mijn overtuiging dat de 3-D printers de hele productiestrategie en logistieke wereld de komende jaren volledig op zijn kop gaat zetten. Over disruptive technology gesproken. Denk eens aan de mogelijkheden van productie op locatie i.p.v. in een fabriek. Of nog belangrijker: productie van voedsel via een 3-D printer met ingebouwde magnetron-straling. Of medische toepassingen. Het lijkt ver weg, maar de concepten bestaan al.
  • Een andere belangrijke ontwikkeling is ‘big data’. Ook dit gaat hard….
  • Merk, identiteit en logo. Interessant artikel voor elke commerciële medewerker.

Ter inspiratie nog een mooie afbeelding die u kan helpen bij het nadenken over uw persoonlijke effectiviteit. Een handige analyse met diverse persoonlijke (kleine) verbeterpunten. Wie weet heeft u er direct iets aan.

Nima Studiereis Shanghai
In 2013 ben ik mee geweest met de onvergetelijke en zeer leerzame, allereerste studiereis voor RM- en SMP-marketeers vanuit het Nima. Lees hier mijn verslag op de site van het Nima van de Nima Studiereis China 2013.